Posted by : أمير الشفيق Monday, September 9, 2019


PENDAHULUAN
Tiap-tiap manusia yang beragama adalah mengamalkan penyembahan, ada yang menyembah alam semulajadi seperti matahari, bulan, bintang, batu dan sebagainya. Mereka menyembah benda-benda tersebut adalah sebagai tanda berterima kasih keranapermohonan mereka di kabulkan atau memohon di hindarkan dari malapetaka serta apa yang mereka takutkan kerana sesuatu itu lebih berkuasa daripadanya. Penyembahan ini adalah didorong oleh iblis laknatullah. Oleh yang demikian, manusia yang lalai dengan perintah Tuhan terutamanya solat akan mudah terpengaruh denga hasutan dan tipu daya syaitan. Hal ini adalah kerana solat merupakan pokok segala perkara dalam Islam.
Dalam Islam, sembahyang adalah salah satu dari rukun Islam yang lima, yang wajib ditunaikan oleh setiap individu muslim mengikut syarat rukun yang tertentu. Sembahyang adalah merupakan komunikasi atau hubungan langsung di antara seseorang hamba dengan ALLAH S.W.T dan menjadi tiang agama. Kita beruntung dipilih menjadi orang Islam kerana kita mendapat penjagaan khusus daripada Allah swt dan boleh meminta terus kepada-Nya dengan adanya ibadat solat. Solat adalah satu ibadah yang telah difardhukan oleh Allah s.w.t sebanyak lima kali sehari semalam ke atas setiap orang Islam yang mukallaf tanpa diuzurkan kepadanya, selagi akalnya masih sempurna, sekali pun dia berada dalam peperangan atau dalam pelayaran atau pun dia sakit tenat. Oleh itu, kalau kita tak mampu solat berdiri, dibolehkan bagi kita untuk solat secara duduk. Andainya kita tidak mampu duduk, kita boleh solat dengan berbaring mengiring. Sekiranya tidak mampu juga berbuat demikian, maka dibolehkan bagi kita bersolat dalam keadaan bertelentang. Kalau masih juga tidak mampu, maka hendaklah kita bersembahyang dengan berisyaratkan perbuatan solatnya dengan kelopak matanya. Andainya masih tidak mampu juga, hendaklah kita bersembahyang di dalam hati. Begitulah betapa beratnya ibadah solat ini kepada kita sebagai umat Islam.

 
PENGERTIAN DAN SEJARAH SOLAT (SEMBAHYANG)
Perkataan ‘ SEMBAHYANG’ adalah terdiri dari dua kalimah, iaitu yang pertama ‘SEMBAH’ yang membawa maksud tunduk dan patuh . Manakala kalimah kedua ‘YANG’. Perkataan “YANG” mengikut istilah Bahasa Sanskrit ialah TUHAN. Maka jika dicantumkan kedua-dua kalimah tersebut, jadilah “SEMBAHYANG” yang bererti ‘Tunduk Dan Patuh Kepada Tuhan’.

SOLAT PADA BAHASA
Erti sembahyang pada bahasa ialah DOA, kerana segala perbuatan dan perkataan adalah menggambarkan doa.

SOLAT MENURUT SYARAK
Erti sembahyang pada Syara’ pula ialah beberapa perkataan dan beberapa perbuatan yang di mulai dengan Takbiratul-Ihram dan disudahi dengan salam beserta dengan syarat-syarat dan rukun-rukun tertentu.

SEJARAH SOLAT
Permulaan sembahyang
Sembahyang fardhu 5 waktu sehari semalam telah diterima sendiri oleh Rasulullah S.A.W pada malam Isra’ dan Mikraj bersamaan dengan 27 Rejab, iaitu setahun sebelum Nabi Muhammad S.A.W berhijrah ke Madinah. Perintah ini tanpa melalui perantaraan Malaikat Jibril A.S. Nabi Muhammad SAW merupakan nabi terakhir yang diutuskan oleh Allah SWT untuk membimbing manusia ke arah jalan kebenaran. Tidak seperti umat nabi-nabi yang lain, umat nabi Muhammad telah diperintahkan untuk mengerjakan solat 5 waktu setiap hari. Ini merupakan kelebihan dan anugerah Allah SWT terhadap umat nabi Muhammad dimana solat tersebut akan memberikan perlindungan ketika di hari pembalasan kelak. Berikut diterangkan asal-usul bagaimana setiap solat mula dikerjakan.

SUBUH
Manusia pertama yang mengerjakan solat subuh ialah Nabi Adam a.s. iaitu ketika baginda keluar dari syurga lalu diturunkan ke bumi. Perkara pertama yang dilihatnya ialah kegelapan dan baginda berasa takut yang amat sangat. Apabila fajar subuh telah keluar, Nabi Adam a.s. pun bersembahyang dua rakaat.
i) Rakaat pertama: Tanda bersyukur kerana baginda terlepas dari kegelapan malam.
ii) Rakaat kedua: Tanda bersyukur kerana siang telah menjelma.

ZOHOR
Manusia pertama yang mengerjakan solat Zohor ialah Nabi Ibrahim a.s. iaitu tatkala Allah SWT telah memerintahkan padanya agar menyembelih anaknya Nabi Ismail a.s.. Seruan itu datang pada waktu tergelincir matahari, lalu sujudlah Nabi Ibrahim sebanyak empat rakaat.
i) Rakaat pertama: Tanda bersyukur bagi penebusan.
ii) Rakaat kedua: Tanda bersyukur kerana dibukakan dukacitanya dan juga anaknya.
iii) Rakaat ketiga: Tanda bersyukur dan memohon akan keredhaan Allah SWT.
iv) Rakaat keempat: Tanda bersyukur kerana korbannya digantikan dengan tebusan kibas.

ASAR
Manusia pertama yang mengerjakan solat Asar ialah Nabi Yunus a.s. tatkala baginda dikeluarkan oleh Allah SWT dari perut ikan Nun. Ikan Nun telah memuntahkan Nabi Yunus di tepi pantai, sedang ketika itu telah masuk waktu Asar. Maka bersyukurlah Nabi Yunus lalu bersembahyang empat rakaat kerana baginda telah diselamatkan oleh Allah SWT daripada 4 kegelapan iaitu:
i) Rakaat pertama: Kelam dengan kesalahan.
ii) Rakaat kedua: Kelam dengan air laut.
iii) Rakaat ketiga: Kelam dengan malam.
iv) Rakaat keempat: Kelam dengan perut ikan Nun.

MAGHRIB
Manusia pertama yang mengerjakan solat Maghrib ialah Nabi Isa a.s. iaitu ketika baginda dikeluarkan oleh Allah SWT dari kejahilan dan kebodohan kaumnya, sedang waktu itu telah terbenamnya matahari. Bersyukur Nabi Isa, lalu bersembahyang tiga rakaat kerana diselamatkan dari kejahilan tersebut iaitu:
i) Rakaat pertama: Untuk menafikan ketuhanan selain daripada Allah yang Maha Esa.
ii) Rakaat kedua: Untuk menafikan tuduhan dan juga tohmahan ke atas ibunya Siti Mariam yang telah dituduh melakukan perbuatan sumbang.
iii) Rakaat ketiga: Untuk meyakinkan kaumnya bahawa Tuhan itu hanya satu iaitu Allah SWT semata-mata, tiada dua atau tiganya.


ISYAK
Manusia pertama yang mengerjakan solat Isyak ialah Nabi Musa a.s.. Pada ketika itu, Nabi Musa telah tersesat mencari jalan keluar dari negeri Madyan, sedang dalam dadanya penuh dengan perasaan dukacita. Allah SWT menghilangkan semua perasaan dukacitanya itu pada waktu Isyak yang akhir. Lalu sembahyanglah Nabi Musa empat rakaat sebagai tanda bersyukur.
i) Rakaat pertama: Tanda dukacita terhadap isterinya.
ii) Rakaat kedua: Tanda dukacita terhadap saudaranya Nabi Harun.
iii) Rakaat ketiga: Tanda dukacita terhadap Firaun.
iv) Rakaat keempat: Tanda dukacita terhadap anak Firaun

DALIL WAJIB SOLAT
Allah S.W.T telah memerintahkan ( mewajibkan ) solat 5 waktu kepada Rasulullah S.A.W dan umat-umatnya yang telah akil baligh. Firman Allah S.W.T di dalam surah An-Nisa’, ayat 103 yang bermaksud : “Sesungguhnya sembahyang itu adalah ketetapan ( wajib ) ke atas orang-orang yang beriman pada waktu-waktu yang telah ditetapkan” Rasulullah S.A.W telah bersabda yang bermaksud : “Sembahyanglah kamu sebagaimana kamu melihat cara aku sembahyang”.

DALIL WAJIB SOLAT MENURUT AL-QURAN DAN HADIS
Berfirman Allah swt :
·         “Dan dirikanlah olehmu akan solat berikanlah olehmu akan zakat dan rukuklah kamu berserta orang-orang yang rukuk.” (AL BAQARAH : 43)
·         “Dan dirikan olehmu akan solat, kerana sesungguhnya solat itu menghalangi kamu dari fahsya (kejahatan) dan dari mungkar (pekerjaan yang buruk keji).” (AL ANKABUT : 45)
·         “Pelihara baik-baik olehmu akan segala solat dan solat wustha (solat yang paling baik) dan berdiri tegaklah kamu untuk Allah (hal keadaan kamu) kekal dalam khusyuk.” (AL BAQARAH : 238)
·         “Maka apabila kamu telah jauh dari kesulitan, atau telah tenang tenteram dirikanlah solat, kerana sesungguhnya solat itu fardhu yang telah diwaktu-waktukan atas segala orang yang beriman.” (AN NISA' : 102)

Ayat-ayat Allah swt yang suci ini memerintahkan kita para umat mendirikan solat; menyuruh kita mengerjakan solat bersama-sama, berkaum-kaum; menyatakan bahawa solat itu menghalangi kita dari fahsya’ dan mungkar; memerintahkan kita memelihara solat dengan secara yang paling sempurna, paling baik; menyuruh kita menegakkan solat di waktu-waktu yang telah ditentukan.
Ayat-ayat ini dijelaskan Rasulullah saw dengan sabdanya : “Islam didirikan dari lima sendi : mengaku bahawasanya tiada Tuhan yang sebenar-benarnya disembah melainkan Allah yang Maha Esa, mengaku bahawasanya Muhammad itu pesuruhNya; mendirikan solat; mengeluarkan zakat; mengerjakan haji, dan berpuasa di bulan Ramadhan.” (HR Bukhari dan Muslim dari Ibnu Umar)
Hadis ini menerangkan bahawasanya solat adalah rukun atau sendi Islam yang terpenting. Orang yang hendak mendirikan pembinaan Islam, wajib mendirikan tiang-tiang tonggak ini. Jika tiang-tiang tonggak yang penting ini tidak didirikan, pembinaan Islamnya tidak dapat berdiri dalam erti yang sebenarnya.

JENIS-JENIS SOLAT
Solat terbahagi secara umumnya kepada dua jenis sahaja iaitu solat fardhu dan solat sunat. Solat Juma‘at juga merupakan salah satu solat fardhu tetapi ia disyari‘atkan bagi menggantikan solat Zuhur kepada golongan tertentu. Solat fardhu juga kadangkala dilakukan semasa bermusafir dan cara-caranya lebih berbentuk fleksibel. Sementara solat sunat nafilah mempunyai banyak jenis dan bentuknya.

SOLAT FARDHU
Bentuk Solat Fardhu
Solat fardhu mempunyai beberapa bentuk ketika hendak melakukannya, iaitu:
1. Solat Berjama‘ah.
2. Solat Juma‘at.
3. Solat Musafir.
4. Solat Khauf.

SEMBAHYANG BERJAMA‘AH
Sembahyang berjama‘ah bermaksud menggabungkan sembahyang ma’mum dengan sembahyang imam. Jama‘ah terhasil dengan bilangan dua orang atau lebih. Hukumnya adalah fardhu kifayah kecuali sembahyang Juma‘at. Oleh itu, ia mesti dilakukan oleh sekumpulan penduduk dalam sesebuah tempat atau kawasan. Namun demikian, terdapat beberapa keuzuran yang dibenarkan syara‘ untuk tidak menghadirkan diri ke masjid bagi mendirikan sembahyang berjama‘ah.

SEMBAHYANG JUMA‘AT
Sembahyang Juma‘at telah difardhukan di Makkah sejurus sebelum Nabi berhijrah ke Madinah. Rasulullah sallallahu ‘alayhi wasallam juga menegaskan dengan sabdanya: “Sembahyang Juma‘at adalah tanggungjawab yang wajib ke atas setiap orang Islam.”

SEMBAHYANG ORANG YANG BERMUSAFIR
Bermusafir adalah suatu yang berbentuk azab. Disebabkan musafir, manusia kehilangan perasaan-perasaan tenang dan kerehatan. Oleh itu, Allah subhanahu wata‘ala telah memberikan kepada mereka dua bentuk keringanan dalam sembahyang seperti berikut:
1. Memendekkan bilangan raka‘at yang dinamakan qasar.
2. Menghimpunkan dua sembahyang tunai antara satu sama lain dalam satu waktu dinamakan jama‘.

SEMBAHYANG KHAWF (KETIKA TAKUT)
Sembahyang khawf ialah sembahyang fardhu yang didirikan ketika berlaku peperangan. Ia istimewa daripada sembahyang lain disebabkan beberapa rukhsah (kemudahan) yang diberikan terutamanya ketika berjama‘ah.
Sembahyang khawf mempunyai dua keadaan berdasarkan keadaan peperangan yang berlaku, iaitu:
1. Keadaan berjaga-jaga dan peperangan belum tercetus.
2. Ketika peperangan tercetus, saf-saf bertaburan dan suasana membimbangkan.

SOLAT-SOLAT SUNAT
Terdapat pelbagai jenis solat sunat yang dapat kita amlkan dalam kehidupan harian kita. Antaranya ialah:
Ø  Solat Sunnat Tahiyatul Masjid
Ø  Solat Sunat Dhuha
Ø  Solat Istikharah
Ø  Solat Sunnat Awwabin
Ø  Solat Sunnat Tahajjud
Ø  Solat Sunat Hajat
Ø  Solat Tasbih
Ø  Solat Sunat Witir

Solat Sunnat Tahiyatul Masjid
Dari Abu Qatadah r.a. berkata, bahawasanya Rasulullah s.a.w bersabda: "Kalau sekiranya salah satu di antara kalian masuk ke dalam masjid maka dilarang untuk duduk di dalamnya sebelum mengerjakan solat dua rakaat (solat Tahiyatul Masjid)

Solat Sunat Dhuha
Waktu mengerjakan solat Dhuha adalah satu jam setelah matahari terbit. Diriwayatkan dari Abu Zar, bahawasanya Rasulullah s.a.w bersabda: "Dua rakaat solat dhuha mencukupi sedekah untuk seluruh badan manusia"


Solat Istikharah

Seseorang yang menghadapi sesuatu soal yang bersifat mudah, sedang ia sendiri masih ragu-ragu mana sebaiknya dilakukan, maka di sunatkan mengerjakan solat yang bukan termasuk wajib.
Solat itu boleh saja di waktu mengerjakan sunat Rawatib atau Tahiyatul-masjid dan boleh pula di waktu malam atau pun siang, sedang bacaan sehabis Al-Fatihah dapat dipilih sekehendaknya.

Solat Sunnat Awwabin
Dilakukan selepas Fardhu Maghrib menanti waktu Isya', didahului dengan 2 rakaat sunnat Maghrib dan 2 rakaat sunnat Awwabin, dan 2 rakaat lagi sunnat Awwabin (jumlah 6 rakaat). Sedangkan fadhilah sembahyang sunat 6 rakaat setelah sembahyang maghrib dengan tidak ada bicara di antaranya sama dengan beribadah 12 tahun.

Solat Sunnat Tahajjud
Jumlah rakaat solat tidak ada ketentuan yang pasti, tetapi sekurang-kurangnya dua rakaat

Solat Sunat Hajat
HR Turmuzi dan Ibn Majah.
Imam Ahmad meriwayatkan dengan sanad shahih dari Abu Dardak bahawa Nabi saw bersabda: "Barangsiapa berwudhuk dan menyempurnakannya, kemudian bersembahyang dua rakaat dengan sempurna, maka dia diberi Allah apa saja yang diminta baik cepat ataupun lambat."

Solat Tasbih
Jikalau dilakukan waktu siang satu salam saja dan jika dilakukan waktu malam dua salam.Bilangan solat tasbih adalah 4 rakaat. Diperintahkan bagi kita untuk mengerjakannya setiap hari sekali, kalau tidak sanggup, satu kali dalam satu jumaat, atau satu kali dalam sebulan, ataupun satu kali dalam setahun, jika tidak sanggup juga, satu kali dalam seumur hidup!

Solat Sunat Witir
Solat Witir adalah salah satu solat sunat yang sangat dituntut untuk dikerjakan. Rasulullah saw, bersabda yang bermaksud: "Sesungguhnya Allah itu witir (ganjil), dan Dia menyukai witir, maka lazimkanlah solat witir, wahai ahli Al-Quran." HR Abud Dawud dan Tirmizi.
  

KEBAIKAN SOLAT MENURUT AL-QURAN DAN HADIS
Firman Allah swt, maksudnya:
“Dan dirikanlah solah pada dua bahagian siang (pagi dan petang) dan pada ketika-ketika yang berhampiran dengannya daripada waktu malam. Sesungguhnya amal-amal kebaikan itu (terutamanya solah) akan menghapuskan dosa. Perintah-perintah ALLAH TAALA yang demikian adalah menjadi peringatan bagi orang yang ingin mendapat peringatan.” (Hud : 114)
Kelebihan Sembahyang Fardhu
Tiang agama dan amalan pertama disoal
Rasulullah saw bersabda “Sembahyang itu tiang agama, sesiapa yang mendirikannya dia menegakkan agama, sesiapa yang meninggalkannya dia meruntuhkan agama.. “Siapa yang meninggalkan sembahyang dengan sengaja,maka sesungguhnya dia telah kufur dengan nyata”.-HR Bukhari dan Muslim..
Dari Abu Hurairah r.a., bahawa Rasulullah s.a.w., bersabda:
“Sesungguhnya amal yang mula-mula sekali dihisabkan seseorang pada hari qiamat mengenainya ialah sembahyangnya jika sembahyangnya diterima maka sesungguhnya beruntung dan berjayalah ia, dan jika sembahyangnya tidak diterima maka kecewa dan rugilah dia.
Kiranya terkurang dari sembahyang fardunya sesuatu, Tuhan berfirman: “Periksalah, adakah hambaku itu mempunyai sembahyang-sembahyang sunat untuk dicukupkan dengannya apa yang terkurang dari sembahyang fardunya?” Demikianlah keadaan amal-amalnya yang lain.”
Selamat dari azab kubur
Orang Islam yang meninggalkan sembahyang akan disiksa di Alam Barzakh dengan seekor ular Akra (Suja’ul Akra). Ular ini yang akan menyiksanya dengan mematuknya mengikut waktu sembahyang yang ditinggalkan. Ular ini berkuku besi, berkaki, matanya berbintik-bintik putih, berbisa seluruh badan.
Akan muncul seekor ular yang bernama “Suja’ul Aqra” dan ular itu berkata:“Allah menyuruh aku membelasah engkau kerana engkau mensia- siakan sembahyang Subuh.” Ia dipukul dari waktu Subuh hingga naik matahari, kemudian dipukul dan dihentak hingga terjunam ke perut bumi kerana meninggalkan sembahyang Zuhur. Kemudian dipukul lagi kerana meninggalkan sembahyang Asar, begitulah seterusnya dari Asar ke Maghrib, dari Maghrib ke waktu Isyak dan seterusnya hingga ke waktu Subuh semula. Demikianlah berterusan seksaan oleh Suja’ul Aqra hinggalah hari Kiamat.
Maksud Hadith: “orang yang meninggalkan sembahyang, akan Allah hantarkan kepadanya seekor ular besar bernama “Suja’ul Akra”, yang matanya memancarkan api, mempunyai tangan dan berkuku besi, dengan membawa alat pemukul dari besi berat”.
Gugur dosa
Dari Abu Huraira Sabda rasulullah Shallahu ‘alaihi wasallam: Bagaimana pendapat kamu jika salah seorang daipada kamu mendapati di hadapan rumahnya ada sungai; dia mandi di sungai itu lima kali dalam sehari, apakah ada lagi kotoran pada badannya? Sahabat menjawab “Tidak akan ada apa-apa kotoran lagi.” Kata Rasulullah, “Maka demikianlah juga dengan sembahyang lima kali, Allah menghapuskan dengannya dosa-dosa.” .
Juga diriwayatkan oleh Abdullah bin Amru bahawa Baginda bersabda: Apabila seorang hamba bersembahyang, dibawa dosa-dosanya lalu diletakkan di atas kepalanya ataupun tengkuknya, maka setiap kali dia ruku’ atau sujud, maka gugurlah dosa itu daripadanya.
Satu hari Rasulullah pada musim luruh s.a.w. berjalan bersama sahabat, lalu daun gugur ke bumi. Baginda berkata “Dosa gugur sama seperti gugurnya daun dari pokoknya”
Abu Usman r.a berkata, “Pada suatu hari Salman r.a dan aku sedang duduk di bawah sepohon kayu. Beliau ambil sebatang ranting kering dari pohon tersebut lalu menggoncang-gongcangkannya hingga kesemua daunnya gugur. Kemudia kata beliau padaku, “Hai Abu Usman! Mengapa kamu tidak tanya aku kenapa aku berbuat demikian ini?” Sahutku, “Sila khabarkanlah padaku.” Kata beliau, “Beginilah Rasulullha s.a.w. lakukan dihadapanku semasa ku bersamanya di bawah sepohon kayu. Baginda ambil ranting kering pohon tersebut lalu menggoncang-goncangkannya hingga kesemua daunnya gugur seraya Baginda s.a.w bersabda, “Wahai Salman! mengapa kamu tidak tanya kenapa aku buat demikian ini?” Sahutku, “Silakan khabarkanlah padaku kenapa Baginda buat begini.” Sabda Baginda s.a.w. “Bahawasanya apabila seorang Islam mengambil wudhu dengan sempurna, kemudian dia laksanakan solat lima kali sehari, maka dosa-dosanya gugur seperti mana daun-daun ini gugur.
  

PERANAN SOLAT KEPADA DIRI, MASYARAKAT, DAN NEGARA
INDIVIDU
Solat bagi individu dapat memperoleh banyak manfaat antaranya seperti berikut:
1. Solat dapat mencegah seseorang dari melakukan kekejian dan kemungkaran. Firman Allah s.w.t yang bermaksud :" Dirikanlah solat, sesungguhnya solat itu dapat mencegah perbuatan keji dan mungkar..."
2. Solat dapat membersihkan manusia sama ada zahir dan batin. Dari segi zahir : sebelum mendirikan solat diwajibkan berwudhuk untuk menyempurnakan solatnya disamping pakaian, badan dan tempat solat yang bersih dan suci. Manakala batin :  solat yang dilakukan denga mengikut syarat dan rukunnya serta khusyuk akan membersihkan dosa-dosa yang dilakukan selagi tidak dilakukan dosa besar.
3. Solat dapat melatih diri menghargai masa dan mendisiplinkan waktu dalam setiap hal.
4. Menjadikan seseorang itu taatkan perintah Allah s.w.t. dalam semua keadaan sama ada terang-terangan mahu pun bersembunyi.
5. Membersihkan diri seseorang itu daripada sifat-sifat tercela dan dosa. Dosa di sini adalah dosa-dosa kecil kerana dosa besar mestilah dibersihkan dengan cara bertaubat nasuha kepada Allah s.w.t.
6. Mendekatkan diri seseorang itu kepada Allah s.w.t, kerana Allah s.w.t. sukakan orang beribadat.
7. Menjadikan seseorang itu bersikap al-raja' (penuh pengharapan) kepada Allah s.w.t. dan di waktu yang sama ia khauf (penuh ketakutan) terhadap azab Allah s.w.t.
8. Melahirkan individu yang berdisiplin, menepati waktu, bersabar, bermaruah dan sebagainya.
 

MASYARAKAT
1. Solat berjemaah pula melatih umat supaya taat kepada pemimpin manakala pemimpin (imam) pula wajib mengambil berat terhadap rakyatnya(makmum)
2. Solat berjemaat dapat membentuk perpaduan, kasih sayang dan ukhwah sekaligus berperanan membersihkan rasa dengki, iri hati dan permusuhan di kalangan anggota masyarakat.
3. Mewujudkan suasana harmoni, tenang, bekerjasama dan sekata. Permusuhan dan pertengkaran sesama sendiri dapat dielakkan. Kerja yang berat dapat diselesaikan dengan cepat dan mudah.
 4. Wujudnya suasana berkasih sayang dan cinta mencintai antara satu sama lain. Orang tua mengasihi yang muda dan yang muda menghormati yang tua.
 5. Penurunan kadar jenayah dan segala perbuatan salah laku. Orang yang menyibukkan diri mereka dengan melaksanakan ibadah menyebabkan mereka tidak berpeluang untuk menyibukkan diri mereka dengan perkara yang salah.
NEGARA
1.      Negara akan berada dalam keadaan ramai kerana mendapat keredhaan daripada Allah swt.
2.      Ekonomi negara berkembang pesat apabila wujud rakyat yang berdisiplin hasil daripada mengerjakan solat.
3.      Kedaulatan negara stabil dan tidak mudah digugat oleh musuh kerana rakyat yang mempunyai semangatjihad yang tinggi hasil didikan solat yang berkualiti.
4.      Segala permasalahan negara dapat diselesaikan dengan baik kerana diberi jalan keluar oleh Allah swt.
5.      Negara dilimpahi kemakmuran dan keselesaan kepada rakyatnya.



REFLEKSI

Setelah saya membuat beberapa penyelidikan tentang solat, terbukti ibadah solat adalah ibadah yang mendatangkan kebaikan dan manfaat kepada mereka yang mendirikannya. Setelah saya mengkaji, menganalisa di sudut ilmu yang ada hubungan dengan sembahyang, sama ada di segi lahir mahupun di segi batin, yang ada kaitannya dengan jasmani, mahupun maknawi dan rohani, zikir, doa dan lain-lain lagi, setakat atas dasar ilmu sahaja pun terasa benar bahawa sembahyang itu benar-benar agung, hebat dan unik. Itu belum lagi sesiapa yang Allah Taala anugerahkan dia dapat benar-benar hayati sembahyang itu. Jika sembahyang itu dapat dijiwai, kita akan merasa didikan dan hikmah sembahyang memenuhi hati, mendapat ilmu di dalam sembahyang, seluruh bacaan sembahyang itu membangunkan jiwa dan mental serta kita bermusafir dalam sembahyang itu, lebih-lebih lagilah kita akan terasa benar bahawa sembahyang itu sungguh agung. Maka daripada keagungan sembahyang yang dapat dihayati itulah akan melahirkan hamba-hamba Allah yang benar-benar mendapat kejayaan seperti yang dijanjikan Allah swt di dalam Al-quran. Gabungan individu-individu ini akan lahirlah satu bangsa yang agung. Agung keyakinannya, agung imannya, agung akhlaknya, agung disiplinnya, bersih kehidupan mereka daripada maksiat dan mungkar, agung perpaduannya dan agung kebudayaannya. Dan Allah Taala akan jadikan bangsa-bangsa lain untuk tunduk kepada keagungannya kerana bangsa yang agung ini telah dinaungi oleh Allah Taala yang Maha Agung, kesan daripada didikan sembahyang yang agung itu.

  
PENUTUP
 Orang Islam yang diwajibkan ke atasnya melaksanakan kewajipan agama dengan syarat ia berakal, cukup umur, sejahtera kedua-dua pancaindera mata dan telinga sejak dari lahirnya atau mumayyiznya serta sampai kepadanya seruan agama.
Pada zaman ini keadaan umat yang tidak mengambil endah dan tidak memberi perhatian terhadap agama sudah jelas dan tidak perlu diterangkan lagi. Bahkan solat pun sangat dilalaikan dan diabaikan. Sedangkan solat merupakan suatu ibadat yang terpenting dan disepakati oleh seluruh ulama bahawa selepas iman, solat merupakan amalan yang lebih afdhal daripada seluruh ibadat-ibadat fardhu yang lain dan solat juga merupakan amalan yang pertama sekali akan disoal pada hari kiamat. Yang lebih menyedihkan lagi ialah tiada suatu suara pun yang kedengaran untuk menarik perhatian umat ke arah agama dan tidak ada apa-apa bentuk dakwah pun yang wujud. Berdasarkan pengalaman, saya terfikir untuk mengatasi masalah ini satu usaha perlu dibuat supaya pesanan-pesanan Rasulullah saw dapat disampaikan kepada orang ramai. Sungguhpun terdapat pelbagai masalah yang cuba menghalang namun saya masih menaruh harapan dan yakin bahawa mereka yang berfikiran bersih serta tidak menentang agama, InsyaAllah pasti akan terkesan dengan sabdaan-sabdaan yang suci dan diharap juga mereka akan mendapat manfaat daripada keberkatan baginda saw dan sabdaannya. Lantaran dorongan daripada beberapa orang yang mukhlis serta harapan daripada kawan-kawan, menambah keyakinan bahawa usaha ini akan membawa kejayaan. Marilah menuju kejayaan dengan menunaikan perintah Allah swt.



RUJUKAN
Sheikh Abdul Somad. Siar As-Salikin. Bahagian Pertama. Pattani, Thailand:Maktabah Al-halabi.
Sheikh Ahmad bin Muhammad Zain Al-Fathani. Tanda-tanda Kemenangan dan Permulaan Kepada Kebaikan.
Drs Rosmawati Ali. 1997. Pengantar Fiqh. Pustaka Salam
http://www.solah .net.com

CaTaTanKu

- Copyright © موربي كوتا ميتروڤوليتن -Metrominimalist- Powered by Blogger - Designed by Johanes Djogan -